Na de twee hoge snelheidscircuits van Spa Francorchamps en Monza was het weer tijd voor een circuit waar downforce een stuk belangrijker is, namelijk het Marina Bay Circuit in Singapore. Waar Ferrari door hun krachtige turbomotor de winnaar was in België en Italië, werd er nu verwacht dat de strijd om de race overwinning weer zou gaan tussen de teams van Mercedes en Red Bull Racing.
Een snelle Red Bull tijdens de vrije trainingen
Zoals verwacht waren de Red Bulls en Mercedessen snel tijdens de vrije trainingen, voornamelijk op vrijdag. Tijdens de eerste vrije training noteerde Verstappen de snelste tijd, met 2 tienden voorsprong op de Ferrari van Vettel. De tweede vrije training was een prooi voor Mercedes, Hamilton reed hier de snelste tijd met Verstappen dicht achter hem. Tijdens deze vrije training waren Hamilton en Verstappen duidelijk sneller dan de rest, aangezien Vettel op ruim 6 tienden achter verstappen op de derde plek stond. Zaterdag liet Leclerc zich ook goed zien, toen hij het snelste bleek te zijn tijdens de derde vrije training. Verstappen kwam er deze keer niet aan te pas en moest ruim een seconde toegeven op de tijd van Leclerc, Ferrari had duidelijk wat aan snelheid gewonnen in vergelijking met de vrije trainingen op zaterdag.
De verrassende pole voor Ferrari
Hoewel de Ferrari’s toch snel bleken te zijn, werd er alsnog verwacht dat er een Mercedes of Red Bull met de pole position vandoor zou gaan. Na Q1 helemaal, aangezien beide Mercedessen op ruime voorsprong de twee snelste tijden reden. in Q2 gingen beide Ferrari’s duidelijk versnellen, Leclerc verbeterde zijn Q1 tijd met 1,4 seconden en pakte hiermee de snelste tijd, dicht gevolgd door zijn collega Ferrari coureur Sebastian Vettel die 1,6 seconden van zijn Q1 tijd afsnoepte. Dit in vergelijking met Hamilton en Bottas van Mercedes die respectievelijk 6 en 2 tienden sneller gingen dan hun Q1 tijden. Verstappen moest in de eerste twee kwalificatieronden 1,2 seconden en 4 tienden toegeven op de concurrenten, ook in de alles beslissende Q3 kwam hij er met zijn Red Bull niet aan te pas. Leclerc maakte de verrassing compleet door voor de derde GP op rij de pole position te pakken, gevolgd door Hamilton en Vettel die beide 2 tienden moesten toegeven. Verstappen moest het doen met de 4e tijd, erg teleurstellend aangezien ze toch voor de overwinning wilde gaan en het is lastig inhalen op het krappe en bochtige Marina Bay Circuit.
Toch een podium voor Verstappen
De GP van Singapore is een juweeltje op de kalender, toch is het een ontzettend zware race, volgens veel coureurs de zwaarste van het jaar. Ook al wordt de race ‘s nachts gereden, door de hoge luchtvochtigheid is het ook ‘s avonds nog ontzettend warm. In de cockpit kan het meer dan 60 graden celsius worden. De start leek heel goed uit te pakken voor Ferrari, beide coureurs hadden een goede start en even leek het erop dat Vettel zijn auto langs Hamilton zou plaatsen voor P2, het lukte de Brit uiteindelijk toch om zijn positie te behouden. Leclerc controleerde de race voorin en leek absoluut niet vol gas te rijden maar was al bezig met het sparen van de banden, alles leek voor Charles Leclerc heel goed te gaan en hij stevende af op zijn derde overwinning op een rij. Totdat Ferrari besloot Vettel eerder naar binnen te roepen voor een pitstop waardoor er een zogeheten ‘undercut’ plaatsvond. Toen Leclerc één ronde daarna ook naar binnen ging voor de pitstop bleek Vettel een dijk van een outlap gereden te hebben, Leclerc kwam net achter vettel de baan weer op en duidde zijn ongenoegen hierover over de radio. De strategie van Mercedes voor Hamilton was duidelijk de verkeerde, hij reed de eerste stint veel te lang door en kwam na zijn pitstop achter Verstappen de baan weer op. Saillant detail is dat Bottas hem ook ingehaald zou hebben ware het niet dat zijn team vroeg om langzamer te rijden zodat Hamilton hem voor bleef. Dit was de spannendste periode van de race, aangezien de Ferrari’s, Verstappen en de Mercedessen meerdere achterliggers tegenkwamen die ze moesten inhalen. Dit is lastig op dit circuit en het was voor hun zaak om deze langzamere auto’s zo snel mogelijk in te halen, Vettel liet zijn klasse zien en deed dit binnen een aantal ronden. Leclerc had er duidelijk meer moeite mee. Toen alle achterliggers eenmaal ingehaald waren had Vettel een ruime voorsprong op zijn concurrenten, toen kwam er een safety car dankzij de crash tussen Grosjean en Russel waardoor alle auto’s weer in een treintje achter elkaar kwamen te rijden. Vettel was scherp tijdens de herstart en pakte gelijk weer een seconde op Leclerc, Verstappen kon aardig volgen maar de Mercedessen bleken het op dat moment niet te hebben, toen er daarna weer een safety car kwam dankzij de Racing Point van Perez sloten alle auto’s weer aan. Leclerc was duidelijk scherper tijdens deze herstart en zat dicht achter Vettel, toen kwam de derde safety car van de dag, dankzij Kvyat die räikkönen van de baan reed. Na de herstart gebeurde er eigenlijk weinig, het spannendste was dat Hamilton de druk vol op Verstappen had staan voor de derde plek, hij zat er constant achter echter lukte het hem niet om Verstappen in te halen. Zo won Vettel voor de eerste keer dit seizoen, voor Leclerc en Verstappen. Ferrari lijkt de favorietenrol van de wintertests eindelijk waar te maken. Blijft Ferrari zo oppermachtig tijdens de resterende GP’s? Al het Formule 1 nieuws kan je volgen op gptoday.net.